Sök:

Sökresultat:

4676 Uppsatser om Växtgenetiska resurser för livsmedel och jordbruk - Sida 1 av 312

Konsumenters attityd till etiska och miljömÀssiga mÀrkningar - möjliga förklaringar till "konsumentglappet"

Det blir allt vanligare med etiska och miljömÀssiga mÀrkningar pÄ livsmedel. Med bryggkaffe som exempel Àr syftet med uppsatsen att undersöka konsumenters attityd till symbolerna KRAV, RÀttvisemÀrkt, Rainforest Alliance och EU-symbolen för ekologiskt jordbruk. Genom att undersöka attityden kan möjliga förklaringar till det sÄ kallade ?konsumentglappet? urskiljas samt förslag till hur glappet kan minskas. Den teoretiska huvudmodell som anvÀnts Àr ?The ABC-model of attitudes? och som analysunderlag anvÀnds positionering och valkriterier.

LantmÀnnen AXA - FrÄn idé till produkt

Syftet för detta examensarbete pÄ kandidatnivÄ Àr att undersöka hur LantmÀnnen AXAutnyttjar sina resurser för att pÄ sÄ sÀtt försöka förstÄ hur de strategiskt har bemöttkonsumenternas ökade krav pÄ hÀlsosamma livsmedel i sin produktutveckling..

Kommunikation av ekologiskt livsmedel : En intervju- och textanalysstudie av hur ekologiskt livsmedel kommuniceras mot konsumenter

Denna studie fokuserar pÄ den retoriska framstÀllningen av ekologiskt livsmedel inom ramen för miljökommunikation och ekologiska teoriperspektiv. Syftet Àr att analysera vilka förestÀllningar som kopplas till begreppet ekologiskt livsmedel. Vidare undersöks svenska myndigheters och organisationers syn pÄ ekologiskt livsmedel i förhÄllande till dagligvaruhandelns retoriska framstÀllning av ekologiskt livsmedel. Metodiken bygger pÄ tvÄ insamlingsmetoder. Kvalitativa forskningsintervjuer har genomförts med myndigheterna Livsmedelsverket, Konsumentverket och Jordbruksverket.

Vuxna individers grad av sjÀlvtillit till att avstÄ frÄn sockerhaltiga livsmedel i olika situationer

Syftet med studien var att testa ett nykonstruerat instrument för att beskriva grad av sjÀlvtillit till att avstÄ frÄn sockerhaltiga livsmedel i olika situationer. Syftet var Àven att beskriva vuxna individers intag av sockerhaltiga livsmedel samt att beskriva skillnaden mellan sockerintag och sjÀlvtillit. Urvalet bestod av 62 patienter som kommit för undersökning eller behandling till privata och folktandvÄrdskliniker. Data samlades in via enkÀt. Resultatet visade att 16 (26,2 %) individer Ät sockerhaltiga livsmedel minst en gÄng per dag och 45 (73,8 %) Ät sockerhaltiga livsmedel mer sÀllan Àn en gÄng per dag.

Kvalitetsprocesser för Lagring och Distribution av Livsmedel pÄ Schenker Coldsped

Syftet med examensarbetet Àr att planera hur Schenker Coldsped ska arbeta för att möta kundens krav, i detta fall Burger King, pÄ att anvÀnda regelverket EFSIS ? European FoodSafety Inspection Service. EFSIS erbjuder oberoende inspektionsservice designat för mat, dryck och nÀrliggande branscher. Den standard som Schenker Coldsped AB övervÀger att certifiera sig emot Àr EFSIS tekniska standard för lagring och distribution av livsmedel.Coldsped Àr en del av Schenker Sverige AB. Företaget arbetar med helhetslösningar för transport och lagring av kylda och frysta livsmedel över hela Europa.

Studenters instÀllning till och inköpsmotiv för ekologiska livsmedel : Kvantitativ undersökning bland studenter pÄ Uppsala universitet

Bakgrund: MÄnga har en positiv instÀllning till ekologiska livsmedel men det avspeglas inte i inköpsfrekvensen av ekologiska livsmedel, utan andra inköpskriterium Àr viktigare för konsumenterna. DÄ utbudet pÄ den ekologiska livsmedelsmarknaden ökar för varje Är och för att marknaden ska kunna fortsÀtta vÀxa med framgÄng Àr det viktigt för marknadens aktörer att veta vilka konsumenter som köper vad och varför nÀr det kommer till ekologiska livsmedel.Syfte: Syftet Àr att undersöka i vilken utstrÀckning studenter köper ekologiska livsmedel. Uppsatsen Àmnar Àven undersöka studenters instÀllning till och inköpsmotiv för ekologiska livsmedel.Metod: En enkÀtundersökning genomfördes bland studenter pÄ Uppsala universitet. Totalt deltog 126 studenter i undersökningen.Resultat: Viktigaste inköpskriterierna för livsmedel Àr att det ser frÀscht ut, Àr producerat i Sverige, har god smak och har lÄgt pris. Ekologiskt producerat Àr inte det viktigaste inköpskriteriet för nÄgot livsmedel.

Dyra kalorier i frukt och grönsaker : En studie om prisutveckling och kostnader för livsmedel i relation till energitÀthet

Bakgrund Livsmedel med lÄg energitÀthet Àr förknippat med bÀttre hÀlsa och lÀgre risk att drabbas av fetma. Studier visar att livsmedel med lÄg energitÀthet inte bara Àr dyrare per kilokalori utan ocksÄ har ökat mer i pris Àn energitÀta livsmedel. DÀrför var det intressant att undersöka om priset och prisutvecklingen pÄ livsmedel i Sverige skiljer sig Ät beroende pÄ energitÀthet.Syfte Syftet med studien var att undersöka huruvida det fanns ett samband mellan energitÀthet och prisutveckling för livsmedel under Ären 1991-2010. Vidare var syftet att undersöka ifall priset för livsmedel skiljer sig Ät beroende pÄ energitÀthet.Metod UtifrÄn en kostfrekvensenkÀt frÄn VÀsterbottens hÀlsoundersökning och statistiska centralbyrÄns prisdatalistor valdes 122 livsmedel ut. EnergitÀthet rÀknades ut och livsmedlen rÀknades om till pris per Àtlig del och pris per kilokalori.

Alla kan inte allt : en kvalitativ studie kring implementeringen av

Sedan 2006 har myndigheter och kommuner i Sverige arbetat med att införa EU: s nya förordningar rörande livsmedelspolitik. MÄlet med dessa förordningar Àr att sÀkerstÀlla sÀkra livsmedel för alla konsumenter inom EU. Begreppet sÀkra livsmedel bygger i sin tur pÄ strategin frÄn jord till bord dÀr EU: s mÄl Àr att livsmedel ska behandlas pÄ ett sÀkert sÀtt i hela produktionskedjan till försÀljning. Det Àr i nulÀget upp till varje medlemsstat att implementera, med implementering menas att politiska beslut förverkligas i förvaltningarna de nya lagarna och mÄlet Àr att livsmedel ska vara lika sÀkra var man Àn befinner sig inom EU: s grÀnser. Uppsatsen syfte Àr att analysera hur lÄngt implementeringen av Europalagstiftningen rörande livsmedel med fokus pÄ utbildning och kunskap har kommit i en medelstor kommun i Sverige (Nyköping)..

Konsumenternas syn pÄ nÀrproducerade och ekologiska livsmedel.

Bakgrund I dagens samhÀlle konsumerar en svensk person i genomsnitt 800 kilo livsmedel per Är och det svenska hushÄllet utgör ungefÀr en fjÀrdedel av klimatpÄverkan i livsmedelsvÀg. VÀxthusgaserna förÀndrar klimatet pÄ jorden och med det medföljer en förÀndring av djur och vÀxtriket pÄ jorden. För att förÀndra detta Àr de viktigt att konsumenterna vÀljer livsmedel som Àr bra för miljön.Syfte Syftet med den hÀr studien var att ta reda pÄ hur konsumenter ser pÄ nÀrproducerat och ekologiska livsmedel.Metod Metoden som anvÀnds i denna studie Àr kvantitativ med beskrivande statistik som analyserades i SPSS 17.0. En webbenkÀt utformades i GApps för att sedan publiceras pÄ webbsidan Facebook.se.Resultat I studien deltog 120 respondenter. Att en rÄvara Àr nÀrproducerad och ekologisk ansÄg majoriteten av respondenterna att det Àr nÀr livsmedlet har ett tydligt ursprung, liten inverkan pÄ klimatet och att rÄvaran ska vara bra för miljön.

Ekologiskt eller inte? : En studie om vilka vÀrderingar angÄende ekologiska livsmedel som Àr viktiga för konsumenten

Bakgrund:Den ekologiska marknaden i Sverige vÀxer i en rasande takt, mellan 2012 och 2013 ökade den totala försÀljningen av ekologiska varor med 13 procent. Dock har den ekologiska livsmedelsmarknaden i Sverige endast en andel pÄ cirka fyra procent av den totala livsmedelsmarknaden i landet. Forskningsresultat har visat att marknadskommunikation spelar en viktig roll nÀr det gÀller att motivera konsumenten att konsumera ekologiska livsmedel. Det anses vidare vara av stor vikt att denna kommunikation fokuserar pÄ rÀtt vÀrderingar nÀr det gÀller ekologiska livsmedel för att uppnÄ bÀsta möjliga respons frÄn konsumenten.Syfte: Syftet Àr att beskriva vilka vÀrderingar hos konsumenten som budskapet i marknadskommunikation om ekologiska livsmedel ska fokusera pÄForskningsfrÄgor:Vilka vÀrderingar angÄende ekologiska livsmedel Àr viktiga för konsumenten?Vilka vÀrderingar ska ett budskap om ekologiska livsmedel fokusera pÄ för att vÀcka konsumentens intresse?Metod: En tvÀrsnittsdesign med enkÀtundersökning som metod för datainsamlingSlutsats: Budskap om ekologiska livsmedel uppmÀrksammas idag inte i nÄgon större utstrÀckning.

HÄllbar livsmedelsproduktion : EU:s och Jordbruksverkets mÄl samt svenskajordbrukares uppfattningar om hur ett hÄllbart jordbrukskall bedrivas

Under Ären 2007 och 2008 utbröt en global matkris. Kraftigt stigande livsmedelspriser skapade politisk oro i flera delar av vÀrlden. FrÄgor kring hur vÀrldens livsmedelsproduktion ska klara av en vÀxande befolkning och förÀndrat klimat i framtiden pÄ ett hÄllbart sÀtt vÀcktes. Syftet med denna rapport Àr att undersöka vad Europeiska Unionen ? EU gör för att frÀmja en hÄllbar utveckling inom Europas jordbruk ? ett sÄ kallat hÄllbart jordbruk.

RÄvaror eller förberedda livsmedel? -En kartlÀggning av förÀdlade livsmedels inverkan pÄ personalresturangers ekonomiska lönsamhet

DÄ lönsamheten inom storköksbranschen varit relativt lÄg de senaste Ären sÄ efterfrÄgade sÄvÀl tillverkare som grossister men framförallt personalrestauranger en utredning om ifall det Àr möjligt förbÀttra lönsamheten inom branschen genom att anvÀnda mer förÀdlade livsmedel. Tidigare studier inom Àmnet har gjorts men i begrÀnsat antal och dÄ har frÀmst pÄverkan pÄ kundtillfredsstÀllelse, svinn, förÀndring av logistik och personalförÀndringar beaktats. VÄr studie har dÀremot fokuserat pÄ huruvida en övergÄng mot mer förberedda livsmedel pÄverkar den ekonomiska lönsamheten eller ej. Resultatet som berÀknats Àr ett absolut tal vilket innebÀr att vÄr uppsats bidrar med den finansiella information som tidigare saknats gÀllande den ekonomiska lönsamhetens pÄverkan vid en övergÄng. Uppsatsens syfte var att utreda hur en personalrestaurangs lönsamhet pÄverkas av en övergÄng till mer förberedda livsmedel och studera vilka hinder som kan uppstÄ vid en eventuell övergÄng.

Studenters förhÄllningssÀtt till hÄllbar livsmedelskonsumtion och produktion : En kvantitativ studie

Bakgrund: Idag finns ett tydligt behov av att minska utslÀpp av vÀxthusgaser. Hoten mot miljön innebÀr att det Àr brÄttom att utveckla hÄllbara system för livsmedelsproduktion. Utvecklingen ska tillgodose dagens behov utan att Àventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina behov, och dÀr har konsumenter samt jordbruket en viktig roll att spela. Det debatteras idag om huruvida ekologiskt eller konventionellt jordbruk Àr det bÀsta alternativet för en hÄllbar livsmedelsproduktion. DÄ studenter ofta har en begrÀnsad budget Àr det intressant att undersöka deras instÀllning till hÄllbar livsmedelsproduktion och hur det pÄverkar deras livsmedelsval.Syfte: Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka studenters förhÄllningssÀtt till hÄllbar livsmedelskonsumtion och produktion samt vilka konsekvenser dessa fÄr för deras livsmedelsval.Metod: En webbaserad enkÀtstudie utfördes dÀr deltagarna, studenter vid Uppsala universitet och SLU i Uppsala, nÄddes via www.facebook.com.

Den skÀligen vÀlinformerade genomsnittskonsumenten : Kvinnors upplevda kunskap om och attityder till livsmedel med nÀrings- och hÀlsopÄstÄenden

Idag Àr livsmedel ett Àmne pÄ den politiska agendan likvÀl nÄgot som gemene man har börjat intressera sig för. Kvinnor med högre utbildning, inkomst och status tycks vara mer intresserade av hÀlsosammare livsmedel. DÀrmed Àr det troligt att kvinnor kan ha ett större intresse av livsmedel som kan ge sÀrskilda hÀlsoeffekter, som till exempel livsmedel med nÀrings- och hÀlsopÄstÄenden. Livsmedelslagstiftningen skyddar konsumenten frÄn att vilseledas och ska i sin tur underlÀtta för dennes livsmedelsval. Samtidigt stÀller detta olika krav pÄ konsumenten.

RÄvaror eller förberedda livsmedel? -En kartlÀggning av förÀdlade livsmedels inverkan pÄ personalresturangers ekonomiska lönsamhet

DÄ lönsamheten inom storköksbranschen varit relativt lÄg de senaste Ären sÄ efterfrÄgade sÄvÀl tillverkare som grossister men framförallt personalrestauranger en utredning om ifall det Àr möjligt förbÀttra lönsamheten inom branschen genom att anvÀnda mer förÀdlade livsmedel. Tidigare studier inom Àmnet har gjorts men i begrÀnsat antal och dÄ har frÀmst pÄverkan pÄ kundtillfredsstÀllelse, svinn, förÀndring av logistik och personalförÀndringar beaktats. VÄr studie har dÀremot fokuserat pÄ huruvida en övergÄng mot mer förberedda livsmedel pÄverkar den ekonomiska lönsamheten eller ej. Resultatet som berÀknats Àr ett absolut tal vilket innebÀr att vÄr uppsats bidrar med den finansiella information som tidigare saknats gÀllande den ekonomiska lönsamhetens pÄverkan vid en övergÄng. Uppsatsens syfte var att utreda hur en personalrestaurangs lönsamhet pÄverkas av en övergÄng till mer förberedda livsmedel och studera vilka hinder som kan uppstÄ vid en eventuell övergÄng..

1 NĂ€sta sida ->